Skip to main content

Luisteren naar de reiziger

arriengrootDe spoorwegaannemers hebben de Tweede Kamer een eigen spoornota aangeboden. De kern van hun voorstel is om treinen in corridors te laten rijden. Dat betekent dat treinen op vaste routes heen en weer rijden. Voor ProRail ideaal, dan kunnen er veel wissels worden weggehaald. Het gevolg is dat reizigers vaker moeten overstappen. Dat willen reizigers niet en die zullen de auto nemen. De spoorwegaannemers hebben niet naar de reizigers geluisterd.

NSHispeed en de NMBS willen vanaf 9 december de nieuwe FYRA-treinen van Brussel naar Amsterdam laten rijden. In die treinen geldt een reserveringsplicht en een ander tariefsysteem. Is er naar reizigers geluisterd?

 NSHispeed streeft naar één trein per uur. De NS-reisplanner vermeldt op dit moment dat er na 9 december maar tien treinen per dag zullen rijden en adviseert als alternatief te reizen met overstappen in Luik, Maastricht en in Eindhoven. De reistijd Brussel - Rotterdam wordt dan 4 uur en 14 minuten. Een originele manier om België en Nederland beter te leren kennen, maar willen reizigers dit?

De verbinding tussen Brabant en Brussel gaat straks via Rotterdam of via een stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen. Is er naar reizigers geluisterd?

Het station en het stationsplein in zijn Haarlem zijn grondig opgeknapt. Er is een grote ondergrondse fietsenstalling gebouwd met ruimte voor 5000 fietsen. Aan de Noordzijde komt er nog een fietsenstalling bij met 2500 plaatsen. De fiets- en busroutes naar het station zijn verbeterd. De loopafstand van de trein naar de bus is zo kort mogelijk. Bij de inrichting van station en stationsplein zijn Haarlemse Rovers nauw betrokken geweest.  Er is in Haarlem goed naar reizigers geluisterd. Het gebruik van het OV is in Haarlem gestegen.

Arriën Kruyt
Voorzitter