Reizigers extra in problemen door slechte reisinformatie OV
Een nieuwe dienstregeling, last-minute-wijzigingen wegens sneeuw, grote ontregelingen en gestaakt busverkeer. ‘Dus’ ligt de website van 9292 plat, al vanaf zondag. Zonder verklarende tekst of verwijzing, de bezoeker zoekt het maar uit. 9292 werkt aan een oplossing, maar dat vlot nog niet. Gelukkig zijn er alternatieven.
Rover adviseert als alternatief de website van NS te gebruiken, waar het voor- en natransport wel op te zoeken is. Voor mobiele gebruikers is de app OVinfo een aanrader (voor Android of iPhone). Deze app won in 2013 de grote app-test van Rover, destijds nog als Beta-versie, en is ook deze dagen een betrouwbare informatiebron gebleken. Ook Google Maps bevat een betrouwbare reisplanner.
Door de storing bij 9292 zijn er ook problemen met reisplanners van andere vervoerbedrijven. Daarnaast krijgt Rover veel klachten van reizigers over ontbrekende of verkeerde informatie tijdens de sneeuwproblemen van de afgelopen dagen, zowel bij de trein als bij bus, tram en metro. Daarbij gaat het om onjuiste vermeldingen in reisplanners en op displays op stations en haltes. Reizigers worden daardoor op het verkeerde been gezet bij grote ontregelingen of het geheel uitvallen van het trein- of busverkeer.
Met de huidige stand van de techniek vindt Rover het onbegrijpelijk dat de vervoerbedrijven en 9292 hun informatie in kritische situaties voor de reizigers zo slecht voor elkaar krijgen. Nieuwe dienstregelingen en sneeuwval zijn daarvoor geen serieus te nemen excuus. Rover zal de OV-sector als geheel hierop aanspreken.