Rover-Den Haag wil bus 25 naar Centraal Station
Rover afdeling Den Haag e.o. heeft bij het college van B. en W. en de gemeenteraad per brief een voorstel ingediend om Bus 25 HTM/Buzz te verlengen naar station Den Haag Centraal. Tevens zou deze buslijn opgewaardeerd moeten worden naar het kwaliteitsniveau van R-net.
Volgens Rover is een kwaliteitsslag nodig in het openbaar vervoer om de stad beter bereikbaar te maken. Niet alleen in het (Randstad)railverkeer maar ook in het busvervoer. De opwaardering en verlenging van buslijn 25 is noodzakelijk om ZuidWest beter te ontsluiten met snel en hoogwaardig openbaar vervoer zodat nog meer bewoners gebruik gaan maken van deze buslijn.
Rover-Den Haag adviseert bus 25 (HTM/Buzz) te verlengen naar station Den Haag Centraal en beter te verbinden met de Haagse binnenstad. Tegelijkertijd zou bus 25 opgewaardeerd moeten worden naar een hoogwaardige en snelle buslijn met meer capaciteit conform de kwaliteitscriteria van R-net:
- door middel van verlenging vanaf de Grote Markt via Lutherse Burgwal – Paviljoensgracht – Stille en Amsterdamse Veerkade – Schedeldoekshaven – naar busplatform Den Haag Centraal;
- het gebied van het verkeerscirculatieplan (VCP), Grote Markt - Lutherse Burgwal, open stellen voor het busverkeer van lijn 25. Uitgangspunt van Rover is dat dit VCP-gebied nooit afgesloten kan worden voor het OV. Het OV moet kunnen doordringen in de kern van de binnenstad;
- het busverkeer van lijn 25 te versnellen door het aanleggen van vrije banen op de Meppelweg, Almeloplein, Kempstraat (waarbij het overige gemotoriseerde verkeer te gast is), Hobbemaplein en Vreeswijkstraat (of een vrije busbaan door het Zuiderpark);
- elektrische, gelede bussen in te zetten zoals in Eindhoven en bij aanbesteding gebruik te maken van Europese subsidie voor het verduurzamen en innoveren van het OV zoals zero- emissie bussen.