Nieuwe kansen voor het OV in 2012
In 2011 heeft de Minister aangekondigd de concessie voor het hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn aan de NS te willen gunnen. Daar zal begin 2012 nog het nodige over gezegd worden in de Tweede Kamer. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland laat het er niet bij zitten en zal vragen om aanbesteding van een deel van het net. Wat er ook uiteindelijk besloten moge worden, er komt een besluit. Dat biedt de kans dat vervolgens de railbedrijven ophouden met elkaar te kissebissen, maar de handen ineen slaan en samen gaan werken voor een beter OV in Nederland.
Omdat de Minister nu eindelijk een besluit heeft genomen over de HSA kan NS zich meer gaan richten op verbeteringen in het overige grensoverschrijdende vervoer. Dat willen de reizigers, de Tweede Kamer en de Minister. Een grote kans, die niet gemist mag worden.
In Den Haag en Rotterdam komen aanbestedingsprocedures voor het stedelijke en regionale busvervoer. Als die procedures slagen zijn er kansen op een beter busvervoer.
De economische crisis is deels een bedreiging, deels een kans. Een bedreiging vanwege wegvallende subsidies en het sluiten van lijnen. Een kans omdat de crisis ook dwingt om na te denken over de vraag hoe meer reizigers tot het OV verleid kunnen worden. Een kans omdat bedrijven die gaan rekenen tot de conclusie kunnen komen dat het OV goedkoper is dan het leasen van auto´s.
Arriën Kruyt