NS lijkt op Heineken
Deze week was in de krant te lezen, dat de NS-dochter Abellio in Engeland zijn derde concessie heeft verworven. Dit keer in het gebied dat bekend staat als East-Anglia. Dit is zeker een felicitatie waard. De markt in Groot-Brittannië kent een grote concurrentie van bedrijven die veel ervaring hebben opgedaan met aanbestedingsprocedures. Het is knap dat NS kans ziet in deze markt zijn derde concessie binnen te halen. De NS-dochter Abellio doet het kennelijk goed in Groot-Brittannië. Cynische journalisten hebben de vraag gesteld wat de Nederlandse reiziger er aan heeft dat NS goede zaken doet in het buitenland. De NS-directie kwam niet verder dan dat de in Engeland opgedane ervaringen ook in Nederland van pas zouden kunnen komen. Ik zou nog een ander voordeel kunnen bedenken. De Britse markt is als een van de eerste in Europa geheel geliberaliseerd en daardoor is ervaring opgedaan met het laten rijden van treinen van meerdere maatschappijen op het zelfde spoor. Ook het gebruik van stations door meerdere maatschappijen is daar al heel gewoon. Daar kunnen we in Nederland nog wel wat van leren.
Voor NSHispeed is interessant dat Harwich in het concessiegebied ligt en dat er in East-Anglia aantrekkelijke aanbiedingen zijn om via Harwich-Hoek van Holland naar Nederland te reizen. Het is te lang geleden dat de NS reclame maakte voor de bootverbinding Hoek van Holland naar Harwich. Hier laat NSHispeed kansen liggen, die in Engeland wel benut worden.
Waarom lijkt NS op Heineken? In Nederland is Heineken groot maar niet populair. In het buitenland is Heineken een geliefd A-merk. NS is ook in Nederland groot, maar niet altijd populair. En het lijkt er op dat de NS in het buitenland een geliefd A-merk gaat worden.
Arriën Kruyt