Skip to main content

Openbaar vervoer op het water

OV wordt altijd gezien als rail of busvervoer. Van oudsher heeft Nederland ook arriengrootprima openbaar vervoer op het water. Elke Nederlander kent de IJponten van het GVB. Een tip: neem eens de pont van Amsterdam Centraal naar de NSDM-werf. Het is een tochtje van twintig minuten over het IJ en je ziet fascinerende architectuur aan beide IJ-oevers. Kost niets! Ook de RET biedt op de Nieuwe Waterweg een steeds betere ferryservice. De Maasvlakte is echt een bezoek waard. Er is gedoe over de fast flying service op het Noordzeekanaal. Rover vindt met recht en reden dat deze dienst van Amsterdam naar IJmuiden intact moet blijven.

Tussen Nederland en Engeland vaart van oudsher een bootdienst van Hoek van Holland naar Harwich. Vroeger reden er boottreinen naar Hoek van Holland. Dat was een voortreffelijke service naar Engeland. In East Anglia worden anno 2013 met succes kaartjes verkocht voor de Dutch Flyer naar Nederland via Harwich en Hoek van Holland. In Nederland daarentegen weet niemand meer dat deze verbinding bestaat. NSHispeed verkoopt geen kaartjes meer naar Engeland. Te druk met het likken van de wonden over de V250/Fyra.

En nu een onbekende dienst over het water. Vanaf 15 april vaart vanaf Amersfoort over de Eem dagelijks een boot naar Soest, Baarn, Eemdijk, Spakenburg en Huizen. Fietsen mogen mee. De Eem is de meest onbekende rivier van Nederland maar van een ongekende schoonheid. Er hebben in de afgelopen jaren al 100.000 mensen meegevaren en die zijn er heel blij van geworden. Zie voor de details www.eemlijn.nl. 9292 moet ook bootdiensten gaan vermelden en dan zal iedereen begrijpen dat ponten en bootlijnen gewoon ook OV zijn. De ANWB heeft het al begrepen en gezorgd voor wegwijzers naar de boten en ponten.

Arriën Kruyt