OV Loket
Het Openbaar Vervoer kent vele organisaties, sommige bekend, andere wat minder bekend. NS en 9292 kent iedereen, maar het OV Loket is minder bekend. Het OV Loket is in het leven geroepen voor klanten die met hun klachten vastlopen bij een vervoerbedrijf. Ieder bedrijf en elke bedrijfstak weet dat klachten serieus genomen moeten worden. Een klacht roept vaak in eerste instantie irritatie op. Als het gevoel van ergernis blijft overheersen wordt er niets opgelost. Als een bedrijf vasthoudt aan de stelling dat regels nu eenmaal regels zijn of dat de klant eigenlijk dom is, gaat er heel veel mis en raakt het OV een klant kwijt.
Er kan ook positief met een klacht worden omgegaan. Een klacht kan gezien worden als een gratis advies. Als een klacht vlot en naar tevredenheid wordt afgehandeld blijft de klant behouden. Die klant zal dit rondvertellen en deze vorm van mond tot mond reclame is een mooie bijvangst.
Het OV Loket doet in dit opzicht ontzettend nuttig werk. Naast het afhandelen van klachten maakt het OV Loket kwartaalrapportages en die laten trends zien. Die trends zijn van belang voor het OV als geheel en voor de bedrijven afzonderlijk. Als er een piek is in klachten over een bepaald bedrijf, is dat een signaal voor de directie. Het zal de lezer niet verbazen dat er in het derde kwartaal van dit jaar weer heel veel klachten over de OV chipkaart werden ingediend.
Beseft moet worden dat veel mensen niet de moeite nemen om een klacht in te dienen. Een klacht indienen is nu eenmaal gedoe en mensen zijn vaak cynisch over de goede afloop. Dat cynisme is onterecht als het gaat om het OV Loket. Het OV Loket is onafhankelijk en handelt klachten goed af. Dit is geen oproep om veel te klagen. Ik zie liever dat het OV zo goed functioneert dat er minder geklaagd wordt. Maar als een klacht terecht is helpt het als de klacht wel ingediend wordt. Daar wordt het Openbaar Vervoer uiteindelijk beter van en dat is het doel van Rover.
Dus kijk op www.ovloket.nl of bel met 033-4220455
Arriën Kruyt