Skip to main content

Overstappen

Overstappen kan heel plezierig zijn. Het geeft de mogelijkheid om de benen te arriengrootstrekken en een kop koffie te regelen alvorens verder te reizen. Het kan een ellende zijn, als je de aansluitende trein net ziet wegrijden als je aankomt. Als je op een station komt dat je niet kent, kan het zoeken naar de aansluitende bus of tram een hoop gedoe opleveren.

Overstappen geeft ook stress als je niet weet hoe laat en waar de aansluitende trein of bus vertrekt. Dankzij 9292 en de NS-reisplanner is die informatie te vinden, als je die systemen kan hanteren. Maar reizigers die af en toe van het OV gebruik maken raken het spoor bijster bij overstappen. Onzekerheid leidt tot de keuze om maar van de auto gebruik te maken, waar de TomTom, soms een beetje domdom, je tot de eindbestemming leidt.

Wie is verantwoordelijk voor comfortabel overstappen in het OV? Iedereen en dus niemand. De vervoerbedrijven regelen het binnen hun eigen systeem, maar niet daarbuiten. Wie voelt zich verantwoordelijk om op Amsterdam Centraal aan te geven waar de bus naar Purmerend te vinden is? NS, ProRail , de stadsregio of het busbedrijf EBS?  Ik vrees niemand en dus zoekt de reiziger het maar zelf uit.

NS en ProRail gaan meer samenwerken. Dat is een goede zaak, mits het om de reiziger gaat. Zouden ze kunnen beginnen om samen met andere vervoerbedrijven de informatie over het overstappen te verbeteren? Rover helpt graag daarbij.

Arriën kruyt