Skip to main content

Programma Hoogfrequent Spoor?

Ooit hadden NS en het Ministerie het plan om in de Randstad spoorboekloos thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017te rijden. Het voorbeeld is de metro in Parijs, waar een reiziger naar het metrostation gaat in de wetenschap dat er om de paar minuten een trein komt. Dit plan lijkt een stille dood te sterven, maar de vraag is of dat zo erg is. Nu rijden er op veel drukke lijnen elk kwartier een intercity en elk kwartier een stoptrein. In de plannen van NS zou er elke tien minuten een trein gaan rijden in plaats van een trein per vijftien minuten.

Wat maakt voor de reiziger die vijf minuten nu echt voor verschil? De regelmatige reiziger kent de vertrektijden van een kwartierdienst uit zijn hoofd. De niet regelmatige reiziger verifieert de vertrektijden via zijn app.
Het echte probleem voor NS en de reiziger is dat bij storingen en buitendienststellingen de bijsturing van ProRail en NS het niet meer aan kunnen. De enige remedie is dan dat treinen worden opgeheven. Bij een tien-minuten-dienst zou de chaos nog groter worden. Terecht hebben NS en ProRail besloten om eerst de bijsturing op orde te brengen. Ook het aantal sein-, wissel- en stroomstoringen van Prorail moet omlaag. Dat is van groter belang dan een trein elke tien minuten.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover