Skip to main content

ProRail

arriengrootDe Staatssecretaris heeft bekend gemaakt dat ProRail weer opnieuw een concessie krijgt om het onderhoud aan het spoor te verzorgen. Er zullen voorwaarden aan worden verbonden. Ach ja. Veel keus heeft de Staatsecretaris niet, omdat er niets te kiezen valt. Er is maar één ProRail.

Heeft de Staatsecretaris gevraagd wat NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, de goederenvervoerders en Rover van ProRail vinden?  Ik denk dat de Staatssecretaris en haar ambtenaren deze vraag niet durven stellen uit vrees voor het antwoord.

Vanuit Rover zou het antwoord zijn:

  • ProRail is verantwoordelijk voor 80% van de vertragingen door sein- en wisselstoringen;
  • ProRail maakt er een gewoonte van om trajecten geheel buiten dienst te stellen voor onderhoud in tegenstelling tot de ongedeelde NS;
  • ProRail kan altijd uitleggen waarom iets niet kan, maar zoekt de oorzaak nooit bij zichzelf;
  • Het plan om wissels te slopen zegt veel over het technisch onvermogen van ProRail.

 

Waar heeft Nederland recht op?

  • Een ProRail zonder wissel- en seinstoringen;
  • Een ProRail dat zijn onderhoud regelt zonder buitendienststellingen;
  • Een ProRail dat eerst naar zichzelf kijkt als iets fout gaat;
  • Een ProRail dat er trots op is dat het in staat is om wissels in alle jaargetijden te laten functioneren. 

Een trein is dit weekend op een sneeuwschuiver gebotst. ProRail zal wel uitleggen dat het de schuld is van de aannemer. Wie heeft die aannemer ingehuurd?

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover