Skip to main content

Reizigerscommissaris gewenst

arriengrootDe vervoersbedrijven in Nederland zijn Naamloze Vennootschappen met een Raad van Commissarissen. De leden van de raad worden benoemd door de aandeelhouders. In veel NV ’s is het gebruikelijk om een lid van de Raad van Commissarissen te benoemen op voordracht van de Ondernemingsraad. Ook na de voordracht houden de OR en het op die voordracht benoemde lid contact met elkaar. Daarmee wordt bevorderd dat de Raad van Commissarissen ook kennis neemt van de gevoelens van de werknemers in een bedrijf en rekening houdt met hun belangen.

Er zijn goede argumenten om in de OV-sector naar analogie hiervan te komen tot de benoeming van commissarissen op voordracht van reizigersorganisaties. Directeuren van OV-bedrijven luisteren vaak meer naar de overheid, die de concessie verleent, dan naar de reizigers. In de verhouding overheid-OVbedrijf-reizigers zijn de reizigers de zwakste partij als het gaat om invloed. In theorie staat de reiziger centraal maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Bij het afwegen van financiële belangen tegenover reizigersbelangen ontbreekt de stem van de reiziger. De aanwezigheid van een reizigerscommissaris in een Raad van Commissarissen kan er voor zorgen dat het belang van de reiziger mee gewogen wordt. Directies en Raden van Commissarissen worden zich daardoor meer bewust van het belang van de reizigers.

De invoering van een reizigerscommissaris kan zonder wetswijziging nu al gewoon plaatsvinden. Als dat niet vrijwillig gebeurt, is het een mooi onderwerp voor een initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer.

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover