Skip to main content

RET wint

Rover heeft deze week een bos bloemen gestuurd naar de directie van de RET als felicitatie. De RET bleek  het arriengrootbeste bod gedaan te hebben voor de concessie van het busvervoer in Rotterdam en omstreken. De RET heeft zich ontwikkeld van een gemeentelijke monopolist naar een klantvriendelijk bedrijf en daarom verdient de RET het winnen van de concessie en de bos bloemen.  

Met deze uitkomst kan iedereen tevreden zijn. De voorstanders van marktwerking kunnen met reden zeggen dat de RET  onder druk  van de concurrentie zich zo goed ontwikkeld heeft. Zonder marktwerking was de RET waarschijnlijk een saaie gemeentelijke dienst  gebleven. Concurrentie helpt overheidsbedrijven om beter te presteren.

De Minister kan terecht zeggen dat aanbesteden geleid heeft tot lagere prijzen.  De wethouder, die tegen aanbesteden was,  kan zeggen dat ‘haar’ RET toch weer drommels goed heeft gepresteerd. De vakbonden kunnen ook  tevreden zijn omdat de concessie is gebleven bij de RET. Hopelijk daagt daar nu het inzicht dat al dat gestaak nergens toe dient. De concessie is verleend ondanks de stakingen en niet dankzij de stakingen.

Verrassend is de lage prijs waarvoor de RET ingetekend heeft. Boze tongen bij de concurrentie beweren dat de RET zo laag kon inschrijven omdat de RET zo veel, lees: te veel, verdient met trams en metro’s.  Wat daar ook van waar is, de lage prijs dwingt de RET om zich maximaal in te zetten om reizigers te verleiden van de RET gebruik te maken. Daar wordt de reiziger uiteindelijk beter van.

RET gefeliciteerd!

Arriën Kruyt