Rotterdam centraal wordt geopend
Het openbaar vervoer mag met recht en reden trots zijn op het nieuwe station Rotterdam Centraal. De Koning gaat dit station donderdag openen. Het is een mooi station dat gebouwd is voor de reiziger. De overstap van trein naar metro, tram en bus is perfect. De loketten van NS, NSHispeed en RET zijn naast elkaar in dezelfde hal te vinden!
De bouw van het station verliep smetteloos zonder buitendienststellingen. Dat kan dus kennelijk wel als de wil daartoe aanwezig is. De bouw van het station Rotterdam Centraal werd geleid door een projectteam van ProRail, NS, Gemeente en RET gezamenlijk. De medewerkers moesten stage lopen bij alle vier bedrijven. Dat schiep een sfeer van verbondenheid en vastberadenheid om er een succes van te maken. Rotterdam op zijn best en een voorbeeld voor het gedoe in Utrecht, Arnhem en Den Haag, waar moeizaam nieuwe stations van de grond komen. Over Amsterdam Centraal zwijgen we uit piëteit. Amsterdam Centraal komt gewoon nooit klaar, maar dat hoort bij het anarchisme van Amsterdam.
De keerzijde van de Rotterdamse dadendrang is dat één van de mooiste stationsvoorgevels gesloopt is. De licht gebogen gevel van Van Ravesteyn stond in alle boeken over architectuur. ProRail heeft als jong en slecht geleid bedrijf geen enkel gevoel voor geschiedenis, maar het is opmerkelijk dat de Rijksbouwmeester en de Spoorbouwmeester als hoeder van cultureel erfgoed dit hebben laten gebeuren.
De Koning gaat het station openen. Zal hij met de trein uit Den Haag komen? Zijn grootmoeder opende de Velsertunnel per trein en bezocht in 1964 de NS des nachts ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan. Maar nu is het risico op een stroom-, sein- of wisselstoring mogelijk te groot. Toen niet. Maar misschien ben ik te pessimistisch. ProRail heeft zich tien dagen te pletter gewerkt om een wisselstraat in Den Haag Centraal te repareren. Dat was vast voor de Majesteit.
Arriën Kruyt