Samenwerking zonder reizigers
ProRail en NS hebben een masterplan geschreven over hun onderlinge samenwerking. Die samenwerking is hard nodig en de Tweede Kamer en de Staatssecretaris hebben er met recht en reden op aangedrongen. Het resultaat is bedroevend. 19 Pagina’s vage tekst en welgeteld 7 zinnen over de reizigers. De hele tekst is geschreven in slordig en slecht Nederlands. Dat is geen toeval. Slordig Nederlands is een weerspiegeling van slordig denken. Opvallend is ook dat andere railvervoerders zoals Veolia, Arriva en Connexxion niet betrokken worden bij de samenwerking. De consumentenorganisaties zijn er buiten gehouden. Het ging toch om de reiziger?
De Staatssecretaris zit ook niet stil. Zij heeft voor de Lange Termijn Agenda Spoor een Critical Review Board en een klankbordgroep in het leven geroepen. Wat is een Critical Review Board? Dat is een gezelschap prominente Nederlanders, die zich per dienstauto verplaatsten en af en toe voor een overweg stil staan en dan een trein zien rijden. Hopelijk hebben hun kinderen nog een OV-studentenkaart en horen zij via de ontbijttafel hoe het echt gaat in de bus en de trein. De reizigers hebben hier echt niets aan. Ook hier zijn de consumentenorganisaties er buiten gehouden. Het gaat de politiek toch om de reiziger? Waarom is dat zo moeilijk te regelen?
Wat een gemiste kansen!
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover