SNEEUW, herhaling van zetten
In de winter van 2009-2010 waren de spoorwegen meer dan een week van slag na een hevige sneeuwbui. De Tweede Kamer maakte zich boos. Er werden maatregelen aangekondigd. In de winter van 2010-2011 waren de spoorwegen weer ontregeld na een dag winters weer. De Tweede Kamer maakte zich boos. Opnieuw werden maatregelen aangekondigd. De sneeuwval van vrijdag 4 februari 2012 was door de meteorologen dagen van te voren voorspeld. ProRail en NS toonden zich aanvankelijk goed voorbereid, maar het ging snel mis toen Utrecht en Amsterdam Centraal in de loop van de middag uitvielen.
De teleurstelling van de reizigers, personeel, directie en Minister is groot over de totale ontregeling van de treindienst. Teleurstellend is dat ook de informatievoorziening het weer niet trok. Moeilijk te accepteren is dat de snelwegen na een dag weer berijdbaar zijn, maar dat de treindienst nog dagen beperkt zal blijven.
De Tweede Kamer staat in de startblokken om de Minister te bevragen wat zij er aan gaat doen. Voor de derde keer maatregelen aankondigen is niet geloofwaardig. Eerst moet grondig geëvalueerd worden welke maatregelen wel en welke maatregelen niet hebben geholpen. Het lijkt er op dat de problemen vooral bij de wissels en seinen hebben gezeten. Dat is eigenlijk geen winters probleem. Ook bij milder weer functioneren in Nederland wissels en seinen niet. Maar in de winter worden de effecten erger.
Wat te doen? Liever niet opnieuw excuses en maatregelen die op papier wel en in de praktijk niet werken, maar een grondig extern onderzoek naar het effect van de maatregelen.
Arriën Kruyt