Skip to main content

Tienertoer een succes, nu InterRail nog

thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017NS verkocht in 2014 meer dan 30.000 Tienertoers. In 2013 waren dat er 18.000 en in 2012 waren het er 12.000. Voor de NS een succes en leuk voor de tieners die op deze wijze Nederland en de spoorwegen leerden kennen. Zo bouw je als bedrijf een toekomstige klantenkring op. Tussen 1994 en 2012 was er geen tienertoer meer te koop. Waarom de NS in 1994 de stekker uit een populair product trok, vermeldt de historie niet. Het goede nieuws is dat de Tienertoer terug is van weggeweest en dat er weer een nieuwe generatie aangetrokken wordt.

Een andere kaart die vroeger heel populair was, was de InterRail pas, waarmee jongeren door heel Europa konden zwerven. Omdat de NS geen reclame voor deze kaart maakt dacht ik dat deze kaart verdwenen was. Bij een bezoek aan de Treinreiswinkel in Amsterdam ontdekte ik dat deze kaart nog steeds bestaat en zelfs voor jongeren van mijn leeftijd verkrijgbaar is. De InterRail is een fantastisch product waarmee de budget-airlines moeiteloos verslagen kunnen worden, omdat je voor weinig geld grote afstanden per spoor kan afleggen. Maar wie weet dit?

Kom op NS: volgend jaar een mooie campagne voor de InterRail pas. Ik zie het helemaal voor mij: Eurocommissaris Timmermans die samen met Nick en Simon voor de camera InterRail-passen koopt voor alle leden van de Europese Commissie en vervolgens iets aardigs zegt over het reizen per trein in Europa. Succes verzekerd.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover