Skip to main content

Toch maar een kaartje?

arriengroot

Omroepbericht in dan Haag Centraal op donderdag 8 september: “wegens een storing kunt u niet met uw ov-chipkaart in- of uitchecken”. Gelukkig kent de NS ook het spoorkaartje en het gros van de reizigers reist met een kaartje. Maar voor het imago van de ov-chipkaart zijn dit dodelijke berichten.

Tussen station Eindhoven en het vliegveld rijdt een bus. Prima. Ik maakte mee dat de chauffeur alle buitenlanders zonder OV-chipkaart de bus uit joeg en naar het station verwees om een kaartje te kopen. Die misten dus allemaal de bus. Op Vliegveld Eindhoven staan op het busperron automaten. Geen buitenlander die het begrijpt. Iedereen loopt eerst naar de chauffeur die dan weer naar de automaat verwijst. Hartelijk welkom in het Nederlandse OV!

In Limburg heeft Veolia eieren voor zijn geld gekozen en in de bus van Maastricht naar Aken kan ook met een retourtje gereisd worden. Het is in de praktijk voor reizigers uit Duitsland onmogelijk om aan een ov-chipkaart te komen. Het systeem kent alleen maar Nederlandse bankrekeningnummers. Geheel in strijd met het Europees recht overigens. Vermoedelijk zal op alle grensoverschrijdende buslijnen gewoon het kaartje gehandhaafd blijven. Dat is wel zo praktisch.

De ov-chipkaart is bruikbaar voor regelmatige reizigers. Die komen tandenknarsend wel door de ingewikkelde procedure heen van aanschaf en opladen. Voor de incidentele reiziger is de ov-chipkaart echter een onneembare barrière. In de praktijk koopt die reiziger bij de NS een kaartje en in de bus bij de chauffeur. Dat is een ongewenste ontwikkeling omdat de kaartjes bij de chauffeur veel duurder zijn en daarmee het openbaar vervoer een dure naam krijgt. Als veel reizigers bij de chauffeur een kaartje moeten kopen houdt dat de buschauffeur bovendien op en ontstaat er vertraging. Dat is ook niet goed voor het OV.

Rover heeft daarom voorgesteld om losse kaartjes te kunnen kopen bij kiosken en sigarenzaken. Dat voorstel werd weggeveegd. Te duur. Willen de OV-bedrijven echt wel meer reizigers? Willen de OV-bedrijven de automobilist verleiden? Regel dan dat zij zonder gedoe een kaartje kunnen kopen!

Arriën Kruyt