Rover: Groei openbaar vervoer noodzakelijk
Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekend gemaakt het openbaar vervoer ook in 2021 te steunen. Daarvoor heeft zij voor de eerste helft van het jaar een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding voor het dekken van de tekorten van de vervoerders aangekondigd. Gelijktijdig geeft het kabinet ook de opdracht om een besparingsgedreven transitieplan te maken. Rover vraagt om een groeigedreven transitieplan.
Groei van het gebruik van trein, tram, bus en metro is noodzakelijk. Noodzakelijk voor het halen van klimaatdoelen, voor het verminderen van de stikstofuitstoot en voor het leefbaar houden van onze steden. Doordat we steeds meer woningen bouwen en steeds meer binnensteden autoluw worden is een groei van het openbaar vervoer nodig. Rover-directeur Freek Bos: “Het openbaar vervoer was voor de Corona uitbraak booming business omdat steeds meer reizigers de voordelen van trein en bus zagen. Dat is niet zomaar weg”. Het kabinet moet daarom nu komen met een positief transitieplan. Een verminderde service aan de reiziger hoort daar niet bij.
Rover denkt daarbij onder andere aan uitbreiding van voet- en fietspaden zodat reizigers sneller bij de halte kunnen komen en aan aanleg van busbanen bij drukke autowegen. “Op die manier ontstaat een goed alternatief en wordt de reiziger nog beter bediend. Het vraagt om investeringen in 2021, maar het is op zeer korte termijn lonend” aldus Bos. Ook de grootschalige investeringen in spoor en lightrail die zijn voorzien in Toekomstbeeld OV 2040 moeten doorgaan. “Het is nu tijd om te investeren in het OV-netwerk van de toekomst!”.