Treinen in Noord-Holland
Ooit was er een prima rechtstreekse trein van IJmuiden via Haarlem naar Amsterdam. Die trein was vooral geliefd bij forenzen. Als bezuiniging werd de verbinding door NS ingekort van IJmuiden tot Haarlem. De forenzen naar Amsterdam moesten overstappen in Haarlem. De forenzen deden wat anders: zij namen de auto of de bus die wel rechtstreeks reed naar Amsterdam. En vervolgens zaten er zo weinig mensen in de trein tussen Santpoort en IJmuiden, dat NS aan de Minister vroeg om de lijn te mogen sluiten. Hetgeen Minister Smit-Kroes goed vond. IJmuiden is er niet beter op geworden.
Nu wil NS de intercity opheffen tussen Alkmaar en Haarlem en wil NS buiten de spitsuren ook de rechtstreekse verbindingen van de stations Bloemendaal, Santpoort, Driehuis, Heemskerk en Beverwijk met Amsterdam opheffen. In Haarlem Spaarnwoude en het net geopende station Halfweg-Zwanenburg wil NS buiten de spits 50% minder treinen laten stoppen, ook al zijn deze Sprinters goed gevuld. Dit roept nogal wat vragen op:
- Wat gaan de reizigers van die stations doen?
- Amsterdam moet toch beter bereikbaar zijn per OV?
- Er moet toch minder congestie zijn in de Noordvleugel van de Randstad?
- Of is de kortetermijnbezuiniging van NS belangrijker?
Andere vraag: als de treindienst ten Noorden van Amsterdam aanbesteed zou worden, zou Veolia of Arriva dan niet met een veel beter aanbod komen dan NS?
Arriën Kruyt