Skip to main content

Van demissionair naar missionair

arriengrootHet kabinet is demissionair en handelt de lopende zaken af. We wachten nu op een nieuw kabinet. Het Openbaar Vervoer heeft behoefte aan een kabinet met een missie. Een missie om het openbaar vervoer te versterken ter wille van een leefbaar, dichtbevolkt Nederland. Ter wille van een schoon milieu in plaats van een door benzinedampen en fijn stof verstikte lucht.

De huidige, inmiddels demissionaire, minister heeft onmiskenbaar meer bereidheid getoond om de touwtjes in handen te nemen dan haar voorgangers. Te lang heerste in Den Haag de opvatting, dat de bedrijven in de OV-sector het zelf maar moesten regelen. Het drama rond de OV-chipkaart en het gemodder van ProRail heeft de politici de ogen geopend dat ook het openbaar vervoer behoefte heeft aan regie vanuit de overheid.

De regie in het huidige kabinet was sterk rond autowegen. Om de files te bestrijden is er veel asfalt gestort. In een schoon milieu leek het huidige kabinet niet geïnteresseerd. De files kunnen ook bestreden worden door beter openbaar vervoer en het invoeren van een vorm van rekeningrijden. In Londen, Oslo, Stockholm en Singapore heeft het invoeren van een ‘congestion tax’ geleid tot minder autoverkeer, minder luchtverontreiniging en meer gebruik van het openbaar vervoer en van de fiets. In Frankrijk zijn dankzij een slim belastingsysteem in vrijwel alle steden met meer dan honderdduizend inwoners trams gekomen, die de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de binnensteden verbeterd hebben. Nederland loopt achter.

 Een kabinet met een missie voor een duurzame toekomst voor Nederland verzet de bakens en investeert in spoorwegen, trams en busbanen. Een kabinet met een missie zet het openbaar vervoer in om de leefbaarheid te vergroten. Ik hoop op een missionair kabinet.

Arriën Kruyt

  • Aangemaakt op .