Verbeteringen bij ProRail
De nieuwe President-directeur van ProRail Marion Gout is goed bezig. Zij heeft van de aandeelhouder, de Minister, een heldere opdracht gekregen om het bedrijf klantvriendelijk, lees reizigersvriendelijk te maken. Voor de vrachtvervoerders heet dat verladersvriendelijk. In het overleg met de consumentenorganisatie schetste zij de volgende maatregelen:
- Veel ProRailers reizen zelf ook regelmatig met de trein. Vrijwillig hebben zich 50 medewerkers aangemeld, die hun eigen ervaringen noteren en die - als het kan - leiden tot onmiddellijke verbeteringen.
- Er komt een boekje met een overzicht van de opgaven van ProRail voor de komende jaren. De consumentenorganisaties worden hierbij betrokken.
- Er komt een telefoonnummer voor het publiek, dat van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds bereikbaar zal zijn.
- Er komt een werkgroep die nut en noodzaak van buitendienststellingen tegen het licht gaat houden.
Via de Tweede Kamer is bekend geworden, dat er een lijst is gemaakt van spoorlijnen die de meeste storingen hebben. Bovenaan staat Winterswijk-Zutphen. Nummer twee is Winterswijk-Arnhem. Er gloort dus hoop voor de Achterhoek. En eigenlijk voor heel Nederland.
Arriën Kruyt