Skip to main content

Werk aan het spoor

ikzelfDe tweede helft van oktober breekt alweer aan, voor sommige mensen is dit de tijd om Halloween te vieren. De beroemde Walibi Halloween Fright Nights worden al sinds april gepromoot dus veel mensen, waaronder ik, hebben al vele weken terug plannen gemaakt. Helaas werd pas kort geleden duidelijk dat er de komende weken naar geen enkel Halloween-evenement probleemloos treinvervoer mogelijk is. Want er is een periode met een absurde hoeveelheid werkzaamheden aan het spoor aangebroken, met buitendienststellingen van meerdere spoorlijnen tegelijk als gevolg.

Veel Halloweenvierders zijn de komende weken dus op de auto aangewezen, maar hoe zit het met mensen die gewoon moeten werken? Want de herfstvakantie is lang niet in ieder vakgebied een vakantie en niet iedere forens kan op de auto terugvallen. Ondermeer reizigers op de trajecten Schiphol – Leiden, Nijmegen – Arnhem en rond Zwolle moeten rekening houden met vertraging en minder of geen treinverkeer. Doordat ProRail in diverse plekken in het land tegelijk aan het spoor werkt (ook op werkdagen!) is een “normale” omreisroute ook niet vanzelfsprekend. Wel worden er bussen ingezet.

Hebben automobilisten dit soort problemen niet? Natuurlijk wel. Maar tijdens omvangrijke werkzaamheden aan snelwegen regelt Rijkswaterstaat een leuk troostaanbod zoals de OV-pas of een  van A naar Beter-kaartje waarmee automobilisten ter compensatie van de verkeershinder voor enkele euro’s gebruik mogen maken van het vervangend openbaar vervoer op hun traject. Wie hier niet voor kiest, kan het zichzelf verwijten dat hij in de file staat. Een heel goed initiatief, maar extra zuur voor treinreizigers die geacht worden gewoon ieder weekend (en steeds vaker ook door de week) het hoofd te bieden aan de werkzaamhedenhinder. Tegen de volle prijs.

Werk aan het spoor moet gebeuren, dat is een feit. Maar is het ook nodig dit zo kort vooraf pas bekend te maken? Ook treinreizigers boeken wel eens een concert- of theaterticket of misschien een weekendje Limburg. Als treinreiziger moet je er altijd rekening mee houden dat je pas een week of twee vooraf zult weten of je plannen ook echt door kunnen gaan. Dit terwijl deze buitendienststellingen al vele maanden vooraf zijn gepland. Maar zelfs op de dag zelf van de buitendienststelling kan informatie ontbreken of niet te vertrouwen blijken, getuige de vele klachten die wij krijgen over slechte informatie tijdens werkzaamheden.

Het mag duidelijk zijn dat buitendienststellingen voor Rover een permanente bron van ergernis vormen. Mede op ons verzoek is nu een werkgroep van ProRail, NS, aannemers en Rover bezig de zin en onzin van buitendienststellingen te onderzoeken. Het feit dat ProRail hier al aan meedoet, is een belangrijke stap in de goede richting. Maar voorlopig zal de reiziger dit niet snel merken. Dus kan ik treinreizigers de komende weken alleen succes wensen. Veel blaadjes zijn nog niet op het spoor gevallen, hopelijk blijft dit zo want een treinreis wordt voorlopig voor velen al moeilijk genoeg.

 

Sanne van Galen
Woordvoerder