Werkgevers willen goed openbaar vervoer
VNO/NCW hebben een beroep gedaan op de vervoerbedrijven om een goed product te leveren voor hun werknemers. VNO/NCW hebben zich verplicht in het kader van het SER-akkoord minder schadelijke stoffen uit te stoten. Dat betekent minder autogebruik en meer vervoer per fiets en OV. Daar willen de bedrijven aan mee werken.
In de vergadering van de initiatiefgroep Samen op reis gebeurde afgelopen week iets bijzonders. De grote werkgevers vroegen om een goed aanbod voor hun werknemers. Eigenlijk een beetje beschamend dat de werkgevers aan de OV-bedrijven moeten vragen om te leveren wat vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Voor het OV een unieke kans. Meer reizigers leiden tot meer opbrengsten. Meer reizigers leidt tot meer draagvlak bij de overheid om te investeren in het OV. Het is kort dag. VNO/NCW willen uiterlijk februari 2014 een concreet aanbod zien. Een concreet aanbod kan leiden tot een spectaculaire stijging van het gebruik van het OV. NS, FMN, stads- en streekvervoerders moeten het nu snel eens worden over een gezamenlijk aanbod. En ProRail moet ophouden met de treindienst te ontregelen.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Wordt 2014 het jaar van de omslag in het OV?
Arriën Kruyt