Westbahn
Tussen Wenen en Salzburg rijdt sinds enige maanden een private onderneming onder de naam Westbahn. Opvallende kenmerken:
- Per dubbeldekker-rijtuig een vriendelijke conducteur
- Kaartjes te koop via internet of in de trein tegen hetzelfde tarief
- In elk rijtuig een cafetaria-gedeelte
- Reserveren is mogelijk maar niet verplicht
- Wi-Fi in de hele trein en stopcontacten tussen de stoelen
- Comfortabele stoelen
- Lagere tarieven dan de OBB
- Keuze uit enkele reizen, abonnementen, kilometerboekjes en aanbiedingen
- Aparte wc’s voor dames, heren en gehandicapten
- Fietsen mogen mee voor 5 Euro
- Toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens zonder gedoe
- 85% van de staf heeft direct contact met de klanten/ beperkte overhead
- Starre dienstregeling
- Een bonussysteem voor frequente reizigers
Dit is echt luisteren naar de reiziger en dus is deze trein een daverend succes. De twee-en-een-half-uur reistijd tussen Wenen en Salzburg is vergelijkbaar met die tussen Groningen en Den Haag of tussen Maastricht en Amsterdam. Ook de tussengelegen stations in Nederland zijn vergelijkbaar met de Oostenrijkse situatie.
Waarom rijden er in Nederland niet zulke treinen?
Arriën Kruyt