Skip to main content

Zin en onzin van de winterdienstregeling

arriengrootIn de winters van 2009, 2010 en 2011 bleek dat ProRail en NS er niet in slaagden om een betrouwbare treindienst te rijden. Toen is bedacht dat de treindienst op winterse dagen betrouwbaarder zou zijn als 19% minder treinen zouden worden ingelegd. Reizigers hebben er begrip voor als het  hard sneeuwt, omdat er op de wegen en vliegvelden dan ook uitval is. Maar in de praktijk ontstonden er andere problemen. NS slaagde er vaak niet in om de treinen die wel rijden te verlengen, waardoor die treinen te vol liepen en reizigers op koude perrons achter bleven. En Prorail had de wisselverwarming weer niet goed op orde, waardoor er  vertraging en chaos ontstond. 19% Minder treinen is een landelijk gemiddeld, dat op bepaalde lijnen anders kan uitpakken. Tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal werden alle intercity-treinen geschrapt. Dat was radicaler dan 19 % en had ook gevolgen voor reizigers, die in Amsterdam of Amersfoort moesten overstappen. Positief is de winterhardheid van het materieel. Dat is echt vooruitgegaan. Nu de wissels en seinen van Prorail nog en dan hebben we over een paar jaar geen winterdienstregeling meer nodig. Daar moeten we naar streven.

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover