Skip to main content

Blog: poortjes dicht of toch maar open?

thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017Van de week stond in de krant te lezen dat de winkeliers in het station Rotterdam Centraal luid geprotesteerd hebben wegens verlies van omzet toen NS bij wijze van proef de poortjes sloot. Dit protest was te voorzien en zal ook op andere stations te horen zijn (zoals onlangs in Hoorn) als het station alleen maar toegankelijk is met een OV-chipkaart. De winkels en restaurants op de stations hebben meer klanten dan alleen treinreizigers. NS snijdt zich hier in zijn eigen vlees omdat winkels op stations een belangrijke bron van inkomsten vormen.

De poortjes moeten dicht volgens NS omdat de reizigers dan niet meer kunnen vergeten om in of uit te checken. Dat is juist. Een ander veel gehoord argument is dat het aantal zwartrijders zal teruglopen en dat is ook weer goed voor de sociale veiligheid. Dit is allemaal waar en niet waar.

Niet waar omdat alleen maar de grotere stations afgesloten zullen worden en de kleinere niet. Niet waar omdat veel grote stations niet afgesloten kunnen worden omdat de tunnel of traverse een verbinding vormt tussen twee stadswijken, bijvoorbeeld in Zwolle, Leiden, Den Bosch, Tilburg, Breda en Amersfoort. Het argument van de zwartrijders is ontleend aan de Rotterdamse en Amsterdamse metro waar het percentage zwartrijders vroeger ruim boven de 10% lag en nu is gedaald tot ca 1,5 %. Maar gaat die redenering ook voor NS op? Bij de NS schommelt het percentage zwartrijders rond de 3%. Ook bij gesloten poortjes zal zwartrijden bij NS nog mogelijk zijn.

Een kostbaar gevolg van de intentie van NS om de stations af te sluiten is dat er onder Amsterdam Centraal een speciale tunnel gebouwd moet worden om het stationsplein en de IJ-veren te verbinden. Ook het nieuwe Utrecht Centraal krijgt een lange speciale gang die Hoog-Catharijne met het jaarbeursplein gaat verbinden.

Zou het niet veel eenvoudiger zijn om de stations open te laten en toegangspoortjes bij de trappen te plaatsen? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

  • Aangemaakt op .