Blog: goede berichten
Bereikbaarheid Utrecht in de ochtendspits
Va de radio werd omgeroepen om Utrecht te mijden want het wegverkeer zat muurvast. De treinen reden gewoon door. Als er meer geïnvesteerd wordt in sporen en minder in asfalt wordt alles en iedereen in Nederland beter bereikbaar.
Zwolle - Almelo electrisch
De Provincie Overijssel gaat de lijn van Zwolle naar Almelo elektrificeren. Elektrische treinen zijn sneller, goedkoper in het gebruik en duurzamer dan dieseltreinen. Heel goed voor de reiziger en voor de vervoerder. Het echt goede nieuws is dat ProRail in de aanbestedingsprocedure uitdrukkelijk vraagt aan de aannemers om aan te geven hoe het werk met zo min mogelijk overlast voor reizigers kan worden gedaan. Tip voor de aannemers: vraag ook eens aan gepensioneerde ingenieurs van NS hoe zij dat vroeger deden.
Schiphol buitendienst
Dat is geen goed bericht en het komt te vaak voor. Het goede nieuws is dat bij buitendienststellingen nu op plattegronden de busverbindingen staan aangegeven van de stations Amsterdam Bijlmer en Amsterdam-Zuid naar Schiphol. NS heeft geleerd dat samenwerken met busbedrijven goed is voor de reiziger.
IJzel
IJzel op de bovenleiding is een berucht probleem voor treinen. Ouderwetse stroomafnemers veegden de ijzel weg. De hightech stroomafnemers van de Connexxion-treinen kunnen dat niet. De oplossing: een 60 jaar oude elektrische locomotief van een goederenvervoerder veegt ’s morgens vroeg de bovenleiding schoon. Samenwerken loont.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover