Skip to main content

Blog: papieren spoorboekje vrijwel uitverkocht

thumb Arrien treinGoed dat er apps zijn en het is prettig om op internet reisinformatie te kunnen vinden, maar er is en blijft behoefte aan reisinformatie op papier. Toen NS ophield met het uitgeven van het spoorboekje zijn Treinreiziger.nl en Rover voorzichtig begonnen met een eigen boekje met alleen intercitytreinen. Voorzichtig, omdat we geen idee hadden wat de vraag zou zijn en omdat we ons geen grote risico’s kunnen veroorloven. Dat boekje, verspreid via de AKO en Bruna-stationsboekhandels, werd een succes. Op grond van dat succes  werd in december 2014 een spoorboekje gemaakt met alle  treinen en dat spoorboekje is nu vrijwel uitverkocht (hij is nog bij enkele AKO/Bruna-handels verkrijgbaar maar niet meer te bestellen). Hulde voor de mensen binnen Rover die hieraan hebben gewerkt! Veel reizigers zijn hen dankbaar.

De internetdichtheid behoort in Nederland tot de hoogste van Europa. Apps zijn in Nederland geliefder dan waar ook, maar dat neemt de behoefte aan gedrukte informatie niet weg. In Duitsland, Engeland, Frankrijk en Zwitserland kan je dienstregelingfolders per lijn krijgen. Waarom in Nederland niet? Het is waar dat heel veel Nederlanders de app van NS, van 9292 of van een ander hebben gedownload. Maar hoe zit dat met de incidentele reiziger of de toerist uit Frankrijk? Zouden die een Nederlandse app kunnen vinden? Vermoedelijk niet. En ook op Schiphol vindt de luchtreiziger geen leuk foldertje om op Amsterdam Centraal te komen. En er zijn natuurlijk ook nog genoeg reizigers zonder smartphone….

Het aardige van spoorboekjes en lijnfolders is dat ze ook nog leesbaar zijn als het internet plat ligt of de batterij van de telefoon op is. OV is duurzaam en dus moet de reisinformatie dat ook zijn.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover