Skip to main content

Blog: 2,2 miljoen treinreizigers Nederland - Duitsland

thumb Arrien treinIn verschillende Duitse media is vermeld dat het aantal reizigers per trein tussen Duitsland en Nederland in 2014 voor het derde achtereenvolgende jaar is gestegen. Volgens sommige media was het een stijging van 14% volgens andere ging het om 7%. In Nederland is dit verheugende bericht in het geheel niet opgemerkt.

De stijging is zowel in de IC-treinen naar Berlijn waarneembaar als in de ICE-treinen naar Keulen en Frankfurt. De stijging is het evidente gevolg van betere samenwerking tussen NS en DB. Het voormalige NS Hispeed was zo gericht op de Fyra dat er nauwelijks meer aandacht was voor de verbindingen met Duitsland. Die aandacht is terug van weggeweest en leidt nu tot resultaten.

In de verbindingen tussen Nederland en Duitsland is overigens nog veel meer groei mogelijk. Treinen zijn op een afstand tot 500 kilometer in het voordeel boven vliegtuigen of auto’s. Binnen die straal van 500 kilometer liggen het Ruhrgebied en plaatsen als Bremen en Hamburg. Over een paar jaar komt er een uurdienst uit het Ruhrgebied tot Arnhem. Als die trein doorgetrokken wordt tot Utrecht en Amsterdam is een spectaculaire stijging van het aantal reizigers mogelijk. Hetzelfde geldt voor een rechtstreekse trein Rotterdam – Breda –Tilburg – Eindhoven – Venlo – Ruhrgebied. Dit kan alleen als NS Reizigers bereid is af te stappen van een aantal heilige binnenlandse huisjes. Is die bereidheid er?

De Duitse zusterorganisaties van Rover in Nordrhein-Westfalen hebben mij er fijntjes op gewezen dat zij geen OV-chipkaart kunnen aanschaffen omdat NS geen buitenlandse bankrekening accepteert……. Neelie Smit-Kroes was kennelijk geen treinreiziger of zij had het te druk met de telecomsector, anders had zij wel een krachtig Europees geluid laten horen tegen dit soort onacceptabele barrières binnen Europa. Misschien kan het ook zonder tussenkomst van Brussel worden opgelost.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover