Skip to main content

ProRail-plannen bedreigen Amsterdam CS

thumb Arrien treinWiebes heeft als wethouder verkeer gezegd dat de bereikbaarheid van Amsterdam vooral een bereikbaarheid via het spoor moet zijn. Amsterdam Centraal functioneert momenteel goed. Amsterdam Centraal staat niet in de lijstjes van stations zoals Utrecht en Schiphol waar voortdurend problemen zijn. Amsterdam Centraal heeft veel wissels en daarom kunnen op dit station kleine storingen goed worden opgevangen. Maar ProRail houdt niet van wissels en heeft ook voor Amsterdam Centraal plannen om inhaalsporen en wissels te schrappen. In Utrecht ondervinden we waar dit toe geleid heeft: kleine storingen hebben grote  gevolgen.

Om het plaatje compleet te maken is het nodig om ook naar de aanvoerroutes van Amsterdam te kijken. Weesp gaat op de schop en ook Amsterdam Zuid staat een grote verbouwing te wachten. In Naarden-Bussum wil ProRail wissels weghalen. Daar komt bij dat de treindienst bij Schiphol - een belangrijke aanvoerroute naar Amsterdam - nu al bij het minste of geringste incident plat gaat. Het is Rover gebleken dat al deze plannen ondergebracht zijn in afzonderlijke projecten zonder onderlinge afstemming.

De gevolgen voor de reizigers van en naar Amsterdam laten zich raden als al deze plannen op deze wijze en ongecoördineerd doorgaan: veel buitendienststellingen, uitgelopen werkzaamheden en kleine storingen die net als onlangs in Utrecht tot een totale  verstoring van de treindienst leiden. Het gevolg zal zijn dat - net als nu bij Schiphol - de reiziger de auto zal pakken als hij naar Amsterdam moet. Van Wiebes’ plannen om de bereikbaarheid van Amsterdam te verbeteren komt zo niets terecht.

Tijd voor een investeringsstop in en rond Amsterdam. Eerst nadenken en dan bouwen is de juiste volgorde. Wie neemt het initiatief?


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover