Autoslaaptrein stopt ermee
Wederom sneuvelt een goed product uit de spoorsector door verwaarlozing en bureaucratie. De autoslaaptrein was jarenlang de manier om ontspannen naar Zuid-Frankrijk of Italië te reizen. In Den Bosch werd de auto op de trein gezet en de volgende morgen kwam men aan in Avignon, Narbonne of in Noord-Italië. De auto werd daar van de trein geladen en om negen uur ’s morgens was een duizend kilometer lange autoweg bespaard met alle stress van dien.
NS, DB en SNCF hadden er duidelijk geen zin meer in toen zij sinds 2000 door hun overheden werden gedwongen om zich vooral op de binnenlandse markt te concentreren. De dienstverlening en het materieel van de autoslaaptreinen werden verwaarloosd. In Nederland sprong de private ondernemer EETC in het gat.
EETC is vervolgens weggepest door ProRail en NS. Niet bewust, maar wel feitelijk. NS stelde geen locomotieven ter beschikking maar dat werd opgelost door liefhebbers die door de NS afgedankte locomotieven ter beschikking konden stellen. Voor de deskundige lezertjes: de serie 1200 uit 1953….
ProRail ging station Den Bosch verbouwen, overlegde met NS en beiden ‘ vergaten’ de autoslaaptrein. Resultaat van deze vergeetachtigheid was dat de wissels van het spoor waar de autoslaaptrein aankwam werden weggebroken en de treinen niet meer rechtstreeks voor onderhoud naar de werkplaats in Amsterdam konden rijden, maar lange omwegen moesten maken. En toen kwam de doodsklap. ProRail verhoogde met 50% (!) de heffing voor het gebruik van de rails voor de autoslaaptreinen. EETC heeft nu de handdoek in de ring gegooid met het gevolg dat ProRail niets meer krijgt. Voor ProRail een te verwaarlozen bedrag op de totale omzet. Een aannemer die de boel verziekt bij Schiphol kost meer. Maar wederom wordt een categorie reizigers de trein uit gejaagd en daar gaat het Rover om.
De consument is niet gebaat bij staatsmonopolisten, die primair hun eigen gebied afschermen. Waar is de markmeester die NS en ProRail tot de orde roept?
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover