Skip to main content

Blog: Klanttevredenheid in CAO

thumb Arrien treinHTM en de vakbonden zijn in Den Haag al enige tijd met elkaar in conflict. Ze kunnen het niet eens worden over de hoogte van de nieuwe personeelslonen. Ook is er wrevel bij de vakbonden over een voorstel van de HTM-directie om een klein deel van de lonen te laten afhangen van de prestaties van de Haagse vervoerder in de OV-barometer. Tegenover elke 0,1 punt hogere waardering zou 0,2 procent meer loon moeten staan voor de medewerkers.

Er is veel voor te zeggen om klanttevredenheid te laten meewegen, omdat daar een goede stimulans vanuit gaat voor het hele bedrijf. Het verzet van de vakbonden hiertegen is te verklaren uit de achtergrond van de HTM. Het was ooit een volstrekt gemeentelijk bedrijf en een gemeentelijk bedrijf is nooit echt gericht op klanten, maar op het tevreden stellen van het gemeentebestuur. In het verleden dekten het Rijk en de gemeenten het tekort van de HTM. Die tijd is echt voorbij. Net als de andere OV-bedrijven zal de HTM keihard moeten werken om meer betalende passagiers binnen te krijgen. Daar is niets mis mee. Het voorstel van de directie is eigenlijk nog veel te gematigd. In een normaal bedrijf wordt alleen loonsverhoging gegeven als de resultaten verbeteren. Waarom niet bij de HTM?

De vakbonden dreigen nu te gaan staken. Te gaan staken uit verzet tegen een voorstel van de directie om prestaties (en meer tevreden reizigers) te belonen? Met als resultaat dat iedereen door de stakingen in de auto stapt?


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover