Blog: Limburg
Er is mij door velen gevraagd wat Rover vond van het feit dat de NS-dochter Abellio samengewerkt heeft met een corrupte directeur van Veolia om de aanbesteding voor het Limburgse OV te winnen. Het antwoord was dat Rover gaat voor het belang van de reiziger en niet over de vraag welke vervoerder de concessie wint. In een eerdere fase van het aanbestedingstraject heeft Rover gesteld dat het meebieden van NS onwenselijk was omdat NS een sterk gecentraliseerd bedrijf is dat ten onrechte denkt vanuit Utrecht alles te weten over de rest van Nederland. Het was een slimme zet van NS om de dochter Abellio samen met bus-dochter QBuzz te laten meebieden. Abellio doet het goed op regionale spoorlijnen in het buitenland en voor QBuzz geldt het zelfde op de Nederlandse regionale markt. Het bod van Abellio/QBuzz voor Limburg was onmiskenbaar goed voor de reiziger.
Nadat NS de corruptie bij haar dochter ontdekt heeft, heeft NS de hand in eigen boezem gestoken en zowel aan de Provincie als aan het Rijk gemeld wat er gebeurd is. Hoe prijzenswaardig dit ook moge zijn, de gevolgen blijven groot. De Provincie Limburg staat nu voor de vraag wat er verder met de aanbesteding moet gebeuren. De kans is groot dat de nummer twee in de aanbesteding, Arriva, de concessie zal krijgen. Arriva heeft over het algemeen zijn zaken goed voor elkaar, maar het blijft afwachten wat Arriva de reizigers in Limburg zou brengen.
De gevolgen voor NS zijn vergaand. NS heeft besloten om na te denken over de vraag of NS zich niet beter kan concentreren op zijn kerntaak, het hoofdrailnet in Nederland. Daar is veel voor te zeggen omdat op het hoofdrailnet nog het nodige te verbeteren valt. Voor de Nederlandse reiziger is het een aantrekkelijke gedachte als directie, vakbonden en ondernemingsraad samen gaan werken aan een stevige NS, waar we allemaal trots op kunnen zijn. Rover zal daar graag aan bijdragen. Geheel los van Limburg gaat NS de komende maand publicitair klappen krijgen door de Parlementaire Enquête naar de Fyra. Reden te meer voor iedereen bij NS om zich in te zetten voor het gezamenlijk belang: een aantrekkelijke treindienst voor de reiziger.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover