Skip to main content

Noorse lessen: RUTER

Oslo3The Lonely Planet schrijft over Noorwegen: “ It is is the most expensive country of Europe but you can not afford to miss it”. Dat geldt zeker voor het Noorse Openbaar Vervoer.

RUTER

RUTER is de naam van het bedrijf dat het openbaar vervoer verzorgt in de agglomeratie Oslo. Zelden heb ik een klantvriendelijker OV-bedrijf gezien. De agglomeratie Oslo telt 1,24 miljoen inwoners en is daarmee vergelijkbaar met Amsterdam. Net als in Amsterdam zijn er spoorlijnen, metro’s, trams, bussen en veerboten. RUTER is in 2008 ontstaan vanuit een fusie van een aantal overheidsbedrijven. Voor 2008 waren er 77 tariefsystemen, die niet in één elektronisch systeem te vangen waren, omdat voor het afstemmen van 77 systemen op elkaar ook 77 x 77 mogelijkheden moeten worden geboden. RUTER heeft het aantal teruggebracht tot 8. Er is een RUTER chipkaart, waarbij alleen maar hoeft te worden ingecheckt. Dus geen gedrang om uit te checken zoals in Nederland.

RUTER-app

RUTER heefteen app ontwikkeld met real time informatie over de vertrektijden per halte. Dat is niet bijzonder. Bijzonder is dat met dezelfde app een elektronisch kaartje kan worden gekocht. De directeur van RUTER vertelde mij dat anno 2015 ongeveer een derde van de inkomsten van RUTER op deze wijze verkregen worden en dat deze wijze van betalen waarschijnlijk zal groeien. Het betalen per app scheelt RUTER enorm in de kosten, omdat daarmee de kosten voor kaartjesautomaten en controleapparatuur vervallen. De directie van RUTER had eerst het ICT–bedrijf eruit gezet, omdat naar zijn zeggen ICT-bedrijven heel goed zijn in het schrijven van rekeningen en heel slecht in het vinden van klantvriendelijke oplossingen. De ICT-mensen van RUTER hebben de app ontwikkeld samen met een groep reizigers. Waarom kan zo iets in Nederland niet? Waarom krijgt Rover altijd in Nederland te horen dat dingen pas kunnen bij de volgende update van het ICT-systeem? Hoe lang blijven we in Nederland nog vergaderen over het invoeren van een betaalsysteem per mobiele telefoon?

Poortjes?

Ik liep met de directeur van RUTER een metrostation in en ik zag wat verdwaalde poortjes. Op mijn vraag of het station afgesloten zou worden was zijn antwoord dat dit aanvankelijk de bedoeling was geweest. Maar RUTER had ervan afgezien “omdat de klanten dit niet willen”. Op mijn vraag of RUTER veel last had van zwartrijden was zijn antwoord: “Nauwelijks sinds de waardering bij het publiek voor RUTER enorm gestegen is.” De klanttevredenheid is inderdaad groot. Het gebruik van het OV is in Oslo sinds 2008 met 40 % gestegen en de kosten met 30%. Het verlies uit 2008 is omgezet in winst in 2014. Klanttevredenheid betaalt zich uit.

Milieu

In 2020 zullen in Oslo de dieselbussen vervangen zijn door elektrische bussen en bussen op verschillende vormen van gas. In Nederland praten we erover, maar wanneer worden er besluiten genomen?

thumb Arrien trein

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover