Skip to main content

Samothraki

Samothraki is het meest Noordoostelijk gelegen eiland van Griekenland. Op het strand kreeg ik spontaan een sms van Vodafone over de tarieven in Turkije. Volgens Vodafone was ik thumb Arrien treindaar kennelijk al aangekomen. En als Vodafone dat vindt dan is dat natuurlijk zo. Volgens Homerus zat op de 1600 meter hoge bergtop de Griekse zeegod Poseidon te kijken naar de Trojaanse oorlog, die zoals wij weten tien jaar geduurd heeft. Ik heb de berg gisteren beklommen. De kans om Poseidon tegen te komen leek mij klein, maar wellicht zou een wandeling naar grote hoogte mij inzicht verschaffen over de nu al tien jaar durende ruzies in het OV in Nederland.

Het is niet te geloven wie er nu allemaal tegen wie procedeert. De RvC van NS tegen de voormalige directeur van NS. Veolia tegen NS en tegen de Provincie Limburg. FMN tegen de Staat der Nederlanden. De Staatssecretaris ergert zich met recht en reden aan het machteloze NOVB. ProRail heeft een rommeltje gemaakt van de aanbestedingsregels. En zo kissebist het OV lekker door, maakt het zichzelf belachelijk en laat het de autolobby rustig zijn punten binnenhalen. Wie heeft het in al deze procedures nog over de reizigers?

Heeft de wandeling mijn inzicht vergroot? Niet echt. Poseidon kwam ik niet tegen. Wel een kluizenaar die in een holle boom woonde. Het leek mij niet gepast om hem te confronteren met het Nederlandse gedoe in het OV. De Griekse problemen zijn wezenlijker. Volgens Homerus had Poseidon soms last van de mist rond de top die hem het zicht op Troje belemmerde. Poseidon ben ik niet, maar ook ik belandde in een mistbank vlak onder de top. Dat deed mij denken aan een Duits puntdicht:

“Steine Steine,
Müde Beine,
Aussicht keine,
Heinrich Heine.”

Nog een kleine observatie over Griekenland en de EU. Uit nostalgie bezocht ik het station van Pythion in Griekenland. Dat was van 1912 tot heden het grensstation van Griekenland met Turkije, waar vroeger de Oriënt Expresse stopte en de treinen van Griekenland naar Turkije. Met EU-subsidie zijn daar drie perrons op normale hoogte gebracht en zijn er zes doorgaande sporen vernieuwd. Maar vanwege de door de EU opgelegde bezuinigingen stoppen er nu geen treinen meer in Pythion.

Ik heb het desondanks zeer naar mijn zin in Griekenland.

Arriën Kruyt, 28 juni 2015