Gestrand: wat zijn je rechten op geld terug?
Gisteravond en vanochtend hebben er geen treinen gereden in een groot gebied rond Amsterdam en dus wil je compensatie en geld terug. We roepen NS op om maximaal coulant te zijn. Hieronder vind je een overzicht van je passagiersrechten. Let op, er zijn twee verschillende regelingen en elke situatie is anders.
Situatie 1: niet gereisd
Los kaartje uit de automaat of e-ticket?
Heb je een kaartje uit de automaat gehaald of een e-ticket aangeschaft (Enkele reis, retour, samenreisticket) en dit voor 17.12 uur gekocht? Dan heb je recht op 100% vergoeding van je ticket als je de reis niet hebt gemaakt. Let op dat je daarvoor een verzoek indient bij NS op basis van de EU-verordening 1371/2007 artikel 16a en niet op basis van de eigen NS-regeling Geld terug bij Vertraging.
Je mag er ook voor kiezen om vandaag, maandag 5 juni, met het ticket te gaan reizen. In dat geval moet je dat wel zo snel mogelijk doen en bijvoorbeeld niet wachten tot de avond. Mocht een conducteur je willen beboeten omdat je met een kaartje van gisteren reist, wijs dan op artikel 16 van de passagiersrechtenverordening 1371/2007.
Weekend vrij of Studenten weekend Vrij?
Op basis van EU-verordening 1371/2007 artikel 16c mag je de reis uitstellen tot een latere datum naar keuze, bijvoorbeeld naar vandaag. Moet je daardoor de kosten van je reis betalen, dan moet NS deze volgens ons vergoeden. Daarbij moet je aannemelijk kunnen maken dat je gisteren reisplannen had. Bijvoorbeeld doordat je ingecheckt bent op het station.
Een reis met de OV Chipkaart op Saldo, rekening of via Flex.
Je hebt niet gereisd en daarmee geen kosten gemaakt. Omdat je ook niet vooraf betaald hebt voor de reis heb je geen rechten op compensatie.
Situatie 2: begonnen aan de reis
Ben je begonnen met je reis en halverwege gestrand? In dat geval heb je recht op Geld terug bij vertraging (GTBV). Wij adviseren je om dat te doen op basis van de eigen GTBV NS-regeling. Die laatste kent namelijk een hogere vergoeding dan de EU-verordening. Ook heb je recht op bijstand (EU-verordening 1371/2007, artikel 18, lid 2). Dat betekent dat NS maaltijden, verfrissingen en eventueel overnachtingen had moeten aanbieden die in redelijke verhouding staan tot de vertragingen. Let op: heb je op eigen initiatief maaltijden of een overnachting geregeld, zonder iets aan NS te vragen? Dan heb je formeel nergens recht op. Als je het wel aan NS hebt gevraagd maar NS weigerde, dan heb je mogelijk wel recht op een vergoeding. Bewaar bonnetjes goed. Wij roepen NS op tot maximale coulance en vergoeding van redelijke hotelovernachtingen. We begrijpen dat reizigers op de stations zelf een hotel mochten regelen tot een maximum van 150 euro voor een nacht.
Situatie 3: Gereisd op een andere manier
Heb je door de uitval van de treinen je reis gemaakt met een lijnbus en daarvoor kosten moeten maken? Dan heb je volgens ons (Artikel 16 lid B, 1371/2007) recht op 100% vergoeding van de extra kosten. Dien je verzoek in bij NS en bewaar bewijzen.
Heb je verder gereisd met een taxi? Als je op eigen initiatief een taxi hebt genomen, dan is dit een lastig geval. We adviseren je altijd een klacht in te dienen bij NS en te vragen om een vergoeding. NS en ProRAil hebben een zorgplicht, zoals het goed informeren en opvangen van reizigers. In onze ogen hebben de partijen de zorgplicht onvoldoende uitgevoerd en heb je daarom recht op een vergoeding. Juridisch ligt dit gevoeliger.
Vervolgschade
Helaas zijn vervoersbedrijven bij wet niet verantwoordelijk voor kosten die ná vertraging ontstaan. Dus kosten voor een ticket voor een gemist concert, vliegtuig, of kosten van een zelf georganiseerde taxi zijn in principe voor rekening van de reiziger. Alleen het bedrag van het treinkaartje wordt in deze gevallen terugbetaald. In sommige gevallen zijn vervoerders coulant. Rover adviseert daarom altijd een klacht in te dienen bij de vervoerder bij extra kosten door vertraging.
Wordt je klacht afgewezen? Meld je dan bij ons via www.klachtbijrover.nl.
Klik hier voor de link naar de complete EU verordening 1371/2007.