Verstoring ProRail: Reizigers gestrand
Zondag 4 een maandag 5 juni reden er door een storing aan het verkeersleidingssysteem van ProRail langdurig geen treinen rond Amsterdam en Schiphol. Reizigers hebben daardoor moeten overnachten in treinen en op veldbedden of waren aangewezen op eigen improvisaties. Wederom moet Rover constateren dat een goed noodplan voor de opvang en begeleiding van reizigers niet aanwezig was of niet goed heeft gefunctioneerd.
Rover vraagt NS en ProRail de reiziger die kosten heeft gemaakt maximaal te compenseren. Reizigers moeten er vanuit kunnen gaan dat zij niet ook nog eens financieel overlast overhouden aan deze situatie. Voor de reizigers die zondag zijn gestrand door deze storing hebben wij de passagiersrechten op een rij gezet. Deze zijn in dit artikel terug te lezen.
Verder vragen we om een evaluatie van deze verstoring. Reizigers worden herhaaldelijk geconfronteerd met uitval van ICT-systemen. Daarom is het nodig om om na te gaan hoe al deze verstoringen voorkomen kunnen worden.