Geef reiziger inspraak bij besteding boete NS
NS heeft een boete van 1,5 miljoen euro gekregen omdat in 2022 te weinig treinen hebben gereden. NS schrapt treinen vanwege het personeelstekort en heeft hiermee reizigers benadeeld. Freek Bos, directeur van Rover: “Deze boete is een krachtig signaal maar de reiziger krijgt daarmee de gemiste treinen niet terug. Het is wel een genoegdoening.” Rover hoopt dat het besluit van de staatssecretaris er voor zorgt dat NS de ernst van de situatie begrijpt. Want ook vandaag rijden er nog steeds aanzienlijk minder treinen dan in de oorspronkelijke dienstregeling.”
In 2022 kreeg NS tijdelijk extra subsidie van het ministerie om alle treinen te blijven rijden ondanks het feit dat er minder reizigers waren. Dat NS nu een deel van dit geld moet terugbetalen is terecht. Bos: “Staatssecretaris Heijnen geeft hiermee aan dat ze achter de reiziger staat, zulke morele steun is heel fijn” De reiziger heeft minder gekregen dan NS heeft beloofd. Rover vindt dat de boete moet worden besteed aan een concrete verbetering voor de reizigers. “De staatssecretaris laat NS nu zelf met een voorstel komen. Wij willen dat de reizigers(organisaties) hier inspraak in krijgen. Hopelijk kunnen we dit een goede bestemming geven voor de reiziger. Rover vraagt reizigers goede idee in te dienen bij Rover.