Contouren dienstregeling: ook in 2024 minder treinen
NS heeft een besluit genomen over de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024. Dit voorjaar heeft Rover hierover samen met de andere consumentenorganisaties geadviseerd. Voorlopige conclusie is dat met name in het weekend, ’s avonds en in de vroege ochtend ritten verdwijnen of niet terugkeren.
Het advies om alle treinen die dit jaar wegens personeelstekort tijdelijk geschrapt zijn weer te gaan rijden, neemt NS niet over. Een aantal van deze treinen keert ook in 2024 niet terug. Reden: het lagere aantal reizigers. Maximaal 97% van de treinen die in dienstregeling 2019 reden zullen in 2024 rijden. Momenteel is dit circa 87%. In de zomer wordt duidelijk welke treinen NS echt gaat rijden. De verwachting is dat in aanloop naar de nieuwe dienstregeling alsnog enkele treindiensten zullen sneuvelen door de lagere vervoersvraag en de personeelstekorten.
In de dienstregeling zitten wel enkele verbeteringen ten opzichte van de versie die in maart werd voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Voor reizigers rond Gouda en Dordrecht is er goed nieuws. NS neemt adviezen van Rover over om latere verbindingen te bieden. De huidige laatste Sprinter van Dordrecht naar Den Haag Centraal vertrekt om 0:10 uur. Dit wordt een half uur later. De laatste Sprinter Den Haag Centraal-Utrecht zal worden ingekort tot Gouda Goverwelle. In plaats daarvan rijdt een paar minuten later de Sprinter Rotterdam Centraal-Gouda Goverwelle door naar Utrecht Centraal. Hierdoor krijgen de stations tussen Rotterdam en Gouda een half uur latere verbinding met Utrecht Centraal. Het advies om nog een half uur later te rijden vanuit Den Haag en Rotterdam neemt NS echter niet over.
Andere verbetering is het behoud op vrijdag t/m zondag van de rechtstreekse Intercity Amsterdam Centraal-Heerlen (wel met 10 minuten wachttijd op Eindhoven Centraal). Ook wordt de Intercity van Schiphol Airport naar Lelystad Centrum op advies van Rover versneld door een iets kortere stop in Almere Centrum. Tenslotte blijven op aandringen van Rover de laatste Intercity van de dag van Zwolle naar Arnhem en de laatste Intercity van Leeuwarden naar Zwolle behouden. Mogelijk wordt deze laatste Intercity nog vervangen door een Sprinter zodat ook de kleinere stations in Friesland een latere verbinding krijgen.