Skip to main content

Blog: Grand départ

Het Openbaar Vervoer heeft zich de afgelopen dagen van zijn beste zijde laten zien rond de Tour de France. Utrecht thumb Arrien treinals vertrekplaats was een hachelijke zaak omdat Utrecht een stad is van veel smalle straatjes en de Tour honderdduizenden bezoekers trekt. In zulke situaties zijn auto’s een totale ramp. Ruim van te voren was iedereen in Utrecht geïnformeerd over de routes die open bleven voor fietsers, voetgangers en bussen. ProRail had zowaar geen buitendienststellingen gepland rond Utrecht. Dat een update van een ICT-systeem in de Verkeersleiding van Utrecht overdag op vrijdag leidde tot een uitval van Utrecht Centraal moeten we maar zien als de bekende generale repetitie waar fouten mogen worden gemaakt.

Zaterdag tijdens de tijdrit In Utrecht ging alles goed. Er waren driehonderdvijftigduizend mensen langs het parcours. NS had zich van tevoren grote zorgen gemaakt over de hitte. Zouden de machinisten niet onwel worden in oververhitte cabines? Als de airco in de treinen het zou begeven wat zou er dan met de reizigers gebeuren? Zoal gewoonlijk was angst ook hier weer een slechte raadgever. Het liep allemaal goed. Het deed me denken aan de grote demonstraties tegen de neutronenbom in Den Haag en Amsterdam in de jaren tachtig toen machinisten zich vrijwillig melden om extra treinen te rijden. Als het echt moet, laat het OV zien waar het toe in staat is. Het was een feest in Utrecht. Mede dankzij het OV.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover