Skip to main content

Blog: informatie bij storingen

LetopomroepZaterdag werd Nederland geteisterd door een hevige storm. In de getroffen provincies werden automobilisten aangeraden om niet op reis te gaan. Ook de spoorwegen werden getroffen door omvallende bomen. Dat de treindienst uitviel is te begrijpen, maar waarom ook de informatie? Drie verslagen van Roverleden:

Amsterdam
"Chaos en verwarring in Amsterdam. Ik heb het station gelaten voor wat het was en toen ik rond 18.30 uur terugkwam, was er nog steeds chaos en verwarring en boze reizigers en toeristen die er niets van begrepen en vrijwel geen personeel om iets aan te vragen. Op de borden: let op omroepberichten. Hier en daar stond een trein niets te doen met een grote groep mensen erlangs en soms een paar mensen erin. Af en toe een eerste trein die in de Randstad op gang kwam. Op perron 1 de trein naar Haarlem. Bomvol. Omroep in de trein: allen uitstappen, wegens boom op de rails gaat deze trein niet rijden. Omroep op het perron: de trein op spoor 1 gaat vertrekken naar Haarlem. Dat zei de conducteur ook, het wachten was op een machinist. Nog eens hetzelfde: mensen eerst in en dan weer uit de trein en toen er weer in en rond 19.15 uur ging hij echt als sprinter naar Haarlem.

Kortom: veel oponthoud en reizigers die klagen over het gebrek aan informatie, of informatie die niet klopt, en gebrek aan mensen die je iets kunt vragen en die ook echt een antwoord weten."

Haarlem-Sloterdijk-Leiden
"De terugweg was moeizamer: zeer langzaam rijden tussen Driehuis en Haarlem (geen info).
In Haarlem omroepbericht: "Wegens een aanrijding rijden er geen treinen tussen Haarlem en Leiden. Reizigers naar Leiden kunnen via Amsterdam Sloterdijk reizen." Goed advies, bruikbaar.
Dat gold niet voor de omroepmededelingen die in Sloterdijk over de reizigers werden uitgestort:

- "De trein naar Hoorn Kersenboogerd rijdt niet. Het is niet bekend hoelang dit gaat duren."
- "De trein naar Maastricht rijdt niet verder dan Amsterdam Centraal."
- "Wegens de weersomstandigheden is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk rond Amsterdam." Dat gold niet voor alle trajecten; som dan gewoon op waar de stremmingen zijn.
- Volgens de CTA reed de trein naar Lelystad niet verder dan Amsterdam C, maar dat werd niet omgeroepen.

In Leiden aangekomen was het niet veel beter. Mijn trein (naar Vlissingen) stopte op het afgelegen perron 8a, maar gezien de meute reizigers die kwamen aanlopen had de verkeersleiding zelf niet door dat er nog een ICDirect op spoor 8b stond (waar de IC naar Vlissingen normaal staat). Verder in Leiden geen omroepmededelingen, slechts een handvol uitgevallen treinen op de vertrekschermen."

Utrecht
"Om 17.00 totale chaos op Utrecht Centraal. Er werd alleen omgeroepen dat treinen uitvielen. Reizigers willen weten welke treinen WEL rijden."


Vanaf 2009 beloven ProRail en NS de informatie bij storingen te verbeteren. Helaas is er geen enkele verbetering zichtbaar.

thumb Arrien trein

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover