Blog: burger buiten beeld
De Nationale Ombudsman publiceerde de afgelopen week een rapport waarin hij vaststelt dat bij talloze overheidsprojecten uiteindelijk de burger buiten beeld blijft. Het meest actuele voorbeeld zijn de Persoon Gebonden Budgetten(PGB’s). De Nationale Ombudsman constateert met recht en reden dat bij grote overheidsprojecten de kosten te laag worden geschat en de baten te hoog en dat de invoering altijd tegenvalt. En de burger heeft het nakijken.
In het Openbaar Vervoer kunnen wij daarover meepraten. De OV-chipkaart zou alle problemen in het OV oplossen. De kosten lopen inmiddels in de miljarden en de baten zijn ongewis. Het laatste argument is dat dankzij de OV-chipkaart de sociale veiligheid in het OV zal verbeteren. Wie het echt gelooft mag het zeggen. Wel staat vast dat reizigers het OV verlaten hebben vanwege het gedoe met de OV-chipkaart. Illustratief is het volgende bericht in het huis-aan-huisblad de Stad Amersfoort over het sluiten van de poortjes op station Amersfoort.
“NS zorgt voor maatwerkoplossingen. Dat kan door het gratis passagerecht op de OV-chipkaart te laden door een OV-chipkaart waar minimaal 20 Euro saldo op staat te gebruiken of met een OV-chipkaart met daarop 10 Euro saldo plus een NS-product (een NS-abonnement, Reizen op Saldo of een NS-Business Card). Wie binnen een uur in- en uitcheckt betaalt niets.¨ Heel simpel allemaal. Althans vanuit de burelen van de NS in Utrecht. Zouden ze daar weten dat ook Connexxion in Amersfoort rijdt? En stel nu dat je een Connexxion–product op je OV-chipkaart heb staan of je hebt te weinig saldo?
In Den Haag Centraal wordt het radicaler aangepakt. De verbouwing van het station is bijna klaar maar nu blijken er geen poortjes geplaatst te kunnen worden. Welke projectleider van ProRail of NS-stations heeft zitten slapen? Doet er niet toe: de toch al unheimische, desolate hal van Den Haag Centraal wordt nog wat groter en de reiziger mag nog verder lopen naar de trein. Duurt allemaal nog vier jaar. Hoeveel gaan de meerkosten bedragen? Ik schat 200 miljoen. De aannemer wrijft zich in zijn handen. Heerlijk zo’n opdrachtgever die je continu aan het werk houdt.
Da Nationale Ombudsman stelt vast dat de burger het kind van de rekening is. Vervang het woord burger door reiziger.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover