Blog: design vs. gebruiksvriendelijkheid
Het komt nogal eens voor dat stations prijzen in de wacht slepen, terwijl reizigers zich beklagen over datzelfde station. Design en gebruiksvriendelijkheid zijn niet altijd hetzelfde, zo blijkt. Als reizigers vinden we het natuurlijk best leuk als een station mooi oogt, maar het gaat in de eerste plaats om het gemak en het comfort. Vaak blijkt dat architecten een grote vinger in de pap hebben. Op zich logisch, mits het niet te ver gaat. Zo mocht in Amstelveen op last van de architect geen blindegeleidelijnen worden aangelegd, omdat dat niet paste in zijn ontwerp….
Ook de ingebruikneming van de stationstunnel in Arnhem was iets waar lang naar werd uitgekeken. Bij elke perrontrap hangen CTA’s ('centraal bediende treinaanwijzer', de officiële naam voor de informatieschermen), zodat reizigers al van verre kunnen zien van welk spoor hun trein vertrekt. Dit gold tot voor kort echter niet voor spoor 10/11, omdat de CTA daar op 3,5 m boven de grond hing (alle andere hangen op 2,5 m hoogte). Het stationspersoneel klaagde dan ook steen en been over de vele reizigers die naar spoor 10 of 11 vroegen. Reden voor Rover om actie te ondernemen.
Desgevraagd antwoordde ProRail dat de CTA zo hoog hing vanwege de doorloophoogte… Dat riep vraagtekens, op want de CTA hangt aan de muur! Hoe konden die andere CTA’s dan wel lager hangen? Antwoord: “Daar is ontheffing voor gevraagd”. De simpele tegenvraag is dan: “Waarom dan geen ontheffing voor de CTA van 10/11?” Daarop kwam geen antwoord. Vermoedelijk was daarvoor geen ontheffing gevraagd, immers niet nodig voor een CTA tegen de eindwand….
Een jaar later legde Rover de zaak weer eens aan ProRail voor. Nieuwe smoes: “Die eindwand is een keerwand en daar mag de CTA niet aan worden bevestigd”. Euh, maar hij hing toch aan die wand? Probleem was alleen dat ‘ie te hoog hing! Dus suggereerde Rover: “Hang hem dan aan het plafond, net als de andere.” Dit is nu eindelijk gebeurd!
In de wandelgangen hoorde Rover dat de architect elke verandering verbood. Zelfs verzette hij zich aanvankelijk tegen het plaatsen van een bordje bij een perrontrap dat naar een AED verwees! Ook is het plafond nog steeds niet afgewerkt. Het oorspronkelijke plafond (wat ongetwijfeld prachtig was) is verwijderd op last van de brandweer….
Een en al ellende dus, maar de CTA bij 10/11 is nu tenminste vanaf een afstand goed te zien. Eind goed, al goed dus.
Ineke van der Werf
Directeur Rover
Foto: Dave van Hattem (station Utrecht)