Helpt de zelfgestuurde auto?
In de jaren vijftig van de vorige eeuw werd er bij toekomstverkenningen van uitgegaan dat er later vliegende auto’s zouden komen. Anno 2015 zijn er drones maar geen vliegende auto’s.
In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd er met stelligheid beweerd dat de automotoren veel minder uitstoot zouden veroorzaken en dat daarmee de milieuproblemen die het autoverkeer veroorzaakt vanzelf zouden verdwijnen. De automotoren zijn inderdaad veel schoner geworden, maar omdat de auto’s gemiddeld veel zwaarder zijn geworden en er meer auto’s zijn gekomen is er nog steeds veel te veel uitstoot van vervuilende stoffen. Nederland is één van de smerigste landen in Europa qua luchtvervuiling. De lucht in Utrecht is zo vies dat er eigenlijk onmiddellijk maatregelen genomen zouden moeten worden om de bevolking te beschermen.
De nieuwe mythe in deze tijd is de zelfsturende auto. Wat lost die zelfsturende auto op? Worden daarmee de files minder? Ik hoorde van de week één of andere slimbo een beeld schetsen van zelfsturende auto’s op de ring van Amsterdam. Op mijn vraag wie er nu eigenblijk op de ring zelf moet zijn bleef hij het antwoord schuldig. Mensen gaan van A naar B oftewel van de Nieuwe Gracht in Utrecht naar de Keizersgracht in Amsterdam. Een zelfsturende auto veroorzaakt op dat traject niet minder problemen dan een auto met chauffeur: congestie, files en vervuiling. Maar nee, wordt er dan beweerd: die nieuwe auto is elektrisch. De vraag is of die auto echt elektrisch zal zijn en hoe die elektriciteit wordt opgewekt. Windmolens hebben meer vijanden dan vrienden.
De zelfgestuurde auto is een leuk idee maar lost in onze dichtbevolkte steden echt niets op. Fietsen en OV zijn veel schoner en leiden tot minder congestie. Maar dromen is leuk.
Arriën Kruyt