Skip to main content

Blog: keep calm and carry on

thumb Arrien treinDeze Britse slagzin uit de Tweede Wereldoorlog lijkt mij nuttig voor het OV in Nederland. Niet zo zeer voor de reizigers, die doorgaans heel kalm blijven, maar voor de verantwoordelijken. Die hebben meer moeite om het hoofd koel te houden. Een greep uit de media van de afgelopen week.

Het ministerie van I en M liet het accountantskantoor PWC de projecten van ProRail doorlichten en de uitkomst was een vermoedelijke budgetoverschrijding van een half miljard. Dat is veel geld maar een heel gering percentage van de totale begroting van ProRail, om maar te zwijgen van de totale begroting van het ministerie van I en M. Projecten zijn nooit precies te begroten. Een overschrijding van 5 tot 10% is normaal. Dat gebeurt ook bij de aanleg van wegen en grote gebouwen. In ieder geval geen reden om te stellen dat de Staatsecretaris ProRail niet in de hand heeft. Zij had immers zelf om dit rapport gevraagd.

Syntus kreeg de concessie Zwolle –Enschede. NS rijdt tussen Wierden en Enschede op het zelfde traject. Dat heet samenloop. Een goed gesprek tussen NS, Syntus en de Provincie Overijssel zou dit kunnen oplossen. NS,  uit angst om fouten te maken, begon een bezwaarprocedure. De nieuwe directeur van NS wist er niets van maar deed het juiste toen hij het hoorde: hij nam contact op met de Provincie. Te gek voor woorden dat lagere grootheden bij NS het zo ver hebben laten komen.

NS en Connexxion willen op de Valleilijn een proef beginnen met single check in / check out. Alles was klaar totdat juristen van NS bedachten dat de Autoriteit Consument & Markt wel eens tegen zou kunnen zijn. De angst voor de ACM regeert bij NS. De proef werd afgeblazen. Ook hier deed de nieuwe directeur van NS het voor de hand liggende: hij ging met de ACM praten. De uitkomst: er zijn geen bezwaren bij de ACM.

Een zwartrijder stapte in de wc van de Thalys. Iedere conducteur en regelmatige reiziger weet dat zwartrijders dit wel vaker doen. Maar omdat onlangs een terrorist vanuit de wc van de Thalys snode plannen had, raakte iedereen in paniek en werd het totale treinverkeer in Rotterdam Centraal uren stil gelegd. Iedere proportionaliteit was zoek.

Wat meer Britse flegmatiek is in het Nederlandse OV gewenst.


Arriën Kruyt

Voorzitter Rover