Skip to main content

Blog: branchevereniging openbaar vervoer

thumb Arrien treinIn september is een belangrijke stap gezet om het openbaar vervoer te verbeteren. De bedrijven werden het eens om een branchevereniging op te richten. Dat is een bestuurlijke prestatie van formaat omdat die zelfde bedrijven in het verleden rollebollend over straat gingen als het ging om het verkrijgen van een concessie. Limburg is daarvan een akelig voorbeeld. Maar ook concessies in andere delen van Nederland leidden steevast tot gedoe en verzuurde verhoudingen. Dat gedoe heeft het OV in de publiciteit een slechte naam bezorgd en heeft ertoe geleid dat de Tweede Kamer zich regelmatig geroepen voelde om op detailniveau in te grijpen.

Een brancheverenging sluit niet uit dat er gestreden wordt om concessies, maar moet er wel toe leiden dat na het verlenen van een concessie goed samengewerkt wordt in het belang van de reiziger. De reizigers willen graag heldere tarieven en geen problemen bij het reizen van het ene bedrijf naar het andere. Anders geformuleerd: hoe beter de OV-bedrijven samen werken, hoe meer het aantal reizigers zal groeien. In Duitsland zien bedrijven en overheden kans om goed samen te werken in Verkehrsverbunde. Waarom niet in Nederland?

De autofabrikanten beconcurreren elkaar op leven en dood, maar de brancheverenigingen BOVAG en de RAI zagen kans om het belastingstelsel zo te beïnvloeden dat het voordeliger is om in een vervuilende leaseauto te rijden dan in schoon OV. De hoogste tijd voor de branchevereniging Openbaar Vervoer om weerwerk te gaan bieden. Het welzijn van deze wereld berust op samenwerking. Zo ook in het Openbaar Vervoer. Rover is heel blij met deze stap voorwaarts. Doorgaan en niet vergeten.


Arriën Kruyt

Voorzitter Rover