Skip to main content

Blog: waar blijven de daden rond ProRail?

thumb Arrien trein"Wacht op onze daden". Met die woorden luidde Thorbecke in 1849 zijn kabinet in. En hij maakte zijn woorden waar. Behalve de inrichting van ons staatsbestel was een kabinet onder zijn leiding ook verantwoordelijk voor de eerste spoorwegwet van Nederland.

In de publiciteit komt nu het ene na het andere bericht over de deplorabele staat van ProRail. Maar waar blijven de daden?

Reizigers hebben dagelijks last van grote en kleine stroom-, wissel- en seinstoringen. Reizigers hebben last van buitendienststellingen. Reizigers balen van jarenlang durende verbouwingen van stations. Reizigers merken dat treinen uitvallen en dat is soms omdat de verkeersleider van ProRail het allemaal niet meer aan kan en dan “gewoon” treinen schrapt.

De analyses over ProRail zijn bekend en gepubliceerd. De Tweede Kamer en de Algemene Rekenkamer hebben hun analyses gemaakt. ProRail bestaat uit een groot aantal projecten, waarbij de onderlinge samenhang ontbreekt. ProRail heeft een groot vertrouwen in aannemers, maar die besteden het werk uit aan onderaannemers en die besteden het werk vervolgens uit aan ZZP-ers. Een wonder als het dan nog goed gaat. ProRail weet niet wat de staat van onderhoud is van zijn ‘assets’. Bij grote of kleine storingen blijken er te weinig reservedelen op voorraad te zijn.

Projecten lopen financieel uit de hand en dat is niet verrassend. Als een bedrijf niet functioneert, wordt het financieel vanzelfsprekend een troep. ProRail is geen lerende organisatie. Het gevaar is dat de financiële zooi wordt afgewenteld op de reizigers. En dat die vervolgens in de auto stappen.

Waar blijven de daden? De tijd van het analyseren en de studies is echt voorbij. De reizigers hebben te lang moeten wachten op daden. De Staat als aandeelhouder, de Raad van Commissarissen en de directie lijken op elkaar te wachten en de verantwoordelijkheid naar elkaar door te schuiven. Wie gaat er bewegen? Wie gaan er daden stellen? Het wachten duurt te lang. Het wachten kost elke dag geld.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover