Skip to main content

Blog: nog meer asfalt?

thumb Arrien treinIn de kranten stond te lezen dat de filedruk toeneemt omdat de economie weer aantrekt en de benzineprijzen dalen. Voor de Minister is dit geen probleem omdat zij over voldoende extra potjes beschikt om nog meer asfalt aan te leggen. En zij is van plan om dat te gaan doen ook. De vraag of meer asfalt iets oplost wordt niet gesteld. De congestie in de steden wordt er zeker niet minder van. En dat geldt evenzeer voor de luchtverontreiniging.

Hoe anders is dat voor het OV. Voor de tekorten bij ProRail heeft de Staatssecretaris geen extra potjes. Het ingehuurde accountantsbedrijf PWC stelt daarom voor om maar meer onderhoud overdag te plegen of om het onderhoud op sommige spoorlijnen op te heffen teneinde kosten te besparen. Kortom: hoe jagen we de reiziger het OV uit?

Nederland zou kunnen leren van het rijkste land van Europa - Zwitserland - waar al jaren wel in OV en niet meer in asfalt wordt geïnvesteerd met als gevolg een twee keer zo groot gebruik van het OV in vergelijking met Nederland. Nederland zou kunnen leren van Parijs, waar de autowegen door de stad worden afgesloten en waar in fietsen, treinen en trams wordt geïnvesteerd. De Nederlandse politiek zou kunnen zien dat in rijke steden als Oslo, Londen en Singapore systemen van rekeningrijden deze steden bereikbaar en schoon houden. Steden waarin gelijktijdig wordt geïnvesteerd in OV. Waarom kan dat in Nederland niet?

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover