Skip to main content

Blog: Wilma Mansveld

thumb Arrien treinDe Parlementaire Enquête Commissie heeft een kloek rapport van 520 bladzijden geproduceerd. Wilma Mansveld is onmiddellijk afgetreden omdat zij de Tweede Kamer onjuist zou hebben geïnformeerd en omdat zij zich politiek verantwoordelijk acht voor de fouten van haar voorgangers. Dat siert haar, het is staatsrechtelijk correct en toch wringt het.

De Parlementaire Enquête Commissie stelt met recht en reden dat de ordening op het spoor rammelt. Is NS een Staatsbedrijf of een marktconform bedrijf? Met deze onhelderheid zal het contact tussen bewindslieden en de directie van NS altijd moeizaam blijven. Wilma Mansveld was voor haar informatie aan de Tweede Kamer afhankelijk van NS. Het departement miste de deskundigheid om de informatie van NS te toetsen en had er bovendien geen belang bij om het wensdenken van NS over de Fyra door te prikken. De Parlementaire Enquête Commissie laat zien hoezeer het departement en de NS in dezelfde fuik waren gezwommen. Beiden hadden er te veel belang bij dat de Fyra zou slagen en beiden sloten hun ogen voor de risico’s. Een andere persoon dan Wilma Mansveld zou hetzelfde zijn overkomen.

Wilma Mansveld heeft met grote inzet het OV bestierd. In tegenstelling tot sommigen van haar voorgangers is zij nooit weggelopen voor haar verantwoordelijkheid. Zij heeft herhaaldelijk gezegd niet met NS getrouwd te zijn maar met de reiziger. Voor Rover was zij een bondgenoot. Zij heeft veel opgebouwd. Haar opvolger kan doorgaan met de Lange Termijn Agenda Spoor, met het NOVB, met een gereconstrueerd TLS, met het project Samen Op reis, met een NS die begrijpt dat het welzijn berust op samenwerking, zowel binnen NS zelf als met de andere OV-bedrijven. Met een ProRail, dat van zover weg komt dat het nu alleen maar beter kan gaan.

Wilma Mansveld heeft de reiziger niet in de kou laten staan. Maar de Tweede Kamer voelde dat anders en dat telt. Politiek is een hard bedrijf.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover