Terrorisme en treinen
De gebeurtenissen in Parijs roepen de vraag op hoeveel risico passagiers in het openbaar vervoer lopen. Omdat in het openbaar vervoer veel mensen samenkomen is het openbaar vervoer een mogelijk doelwit. Nederland heeft daar in de jaren zeventig ervaring mee opgedaan toen Molukse militanten tweemaal een trein hebben gekaapt. In Engeland, Spanje en Frankrijk zijn in het verleden stations van de Underground en de Metro doelwit geweest en recent is een poging verijdeld in de Thalys naar Parijs. Na de treinkapingen van Molukkers heeft de Nederlandse regering het juiste gedaan en is in gesprek gegaan met de Molukse gemeenschap. Er zijn toen geen bijzondere maatregelen getroffen om het treinverkeer te beveiligen.
Ondanks de gebeurtenissen in Parijs is statistisch de kans om in het OV getroffen te worden door een terroristische aanval te verwaarlozen. Overtrokken maatregelen van overheden, politiediensten en de veiligheidsindustrie zijn riskant. In Londen heeft dat geleid tot het doodschieten van een volstrekt onschuldige jongeman. In Rotterdam werd het station vele uren afgesloten door zwaarbewapende agenten en militairen omdat een verwarde jongeman zich in de wc van de Thalys had opgesloten om zonder kaartje te reizen. De taak van de overheid en de politie is om ervoor te zorgen dat burgers zich veilig voelen. Zwaarbewapende agenten en veel controles leiden tot gevoelens van onveiligheid. Uit recent Brits onderzoek is gebleken dat reiziger sociale veiligheid veel belangrijker vinden dan de kans om getroffen te worden door een terroristische aanslag. Rover is via de European Passengers Federation betrokken bij discussies op Europees niveau over de veiligheid. Alle reizigersorganisaties in Europa waren het erover eens dat we geen behoefte hebben aan disproportionele maatregelen in het openbaar vervoer. Ook hier geldt dat het beter is om het hoof koel te houden.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover